YIT Sorenson Squeeze Server 4

אורן מונדשיין | 06.05.2017
סקירת מוצר - Sorenson Squeeze Server 4

מבוא
סורנסון-מדיה היא חברה אמריקאית המתמחה בטכנולוגיות קידוד וידאו. החברה נוסדה בשנת 1995 בשם Sorenson Vision ובהמשך נרכשה ע"י אוניברסיטת יוטה. החברה הציגה את המקודד הראשון שלה בכנס MacWorld Expo בשנת 1997.

המוצר המפורסם ביותר של סורנסון היה מקודד וידאו ששימש את QuickTime 3.0 של אפל. טכנולוגית הקידוד של סורנסון שימשה את הטריילר של אפל והייתה בשימוש באולפנים רבים כמו דיסני, Lucasfilm, פארמאונט, MGM. גם שירות iTunes עשה שימוש במקודד לפני המעבר לסטנדרטים של H.264 וחדשים יותר.

בשנת 2005 חברת מקרומדיה שהמציאה את הפלאש עשתה שימוש בטכנולוגית ספארק של סורנסון. בשנת 2008 כאשר הפלאש עבר לידיים של אדובי נגן Flash 8 עדייין עשה מעט שימוש בטכנולוגיה של סורנסון לצד מקודדים נוספים כמו VP6 של On2 ו-h.264 של איגוד הטלקומוניקציה הבינלאומי שבפועל את סורנסון ספארק. היום VP9 כבר של גוגל ו-h.265 הרחיבה את היכולות של קודמתה.

סורנסון המשיכה לספק כלי GUI נוחים לשולחן העבודה שעטפו מספר מקודדים בעיקר של אחרים, המאפשרים גם למי שאינו מומחה בקידוד וידאו להרגיש ממש כמו מקצוען. בעברי התקנתי מספר עמדות ששרתו נאמנה עורכי וידאו לאורך שנים מספר עד שהזמן הביא אתו פתרונות ענן מתקדמים יותר. בהמשך סורנסון הרחיבה את סל המוצרים שלה גם לשרתים המאפשרים להריץ משימות באופן ידני או אוטומטי. במאמר זה אני סוקר את הגרסה הרביעית של השרת מבית סורנסון ונתחיל עם המסך הראשי:

המסך הראשי
כאשר אנחנו נכנסים לשרת של סורנסון אנחנו מקבלים תמונת מצב וסקירה של החשבון שלנו:

כאשר ניתן לסנן את תמונת המצב למטלות שבביצוע עכשיו או למטלות שכבר הסתיימו ועברו לארכיון.

המקודד
שרת הקידוד של סורנסון מבוסס על שני עקרונות: משימות קידוד וספריות חמות.

יצירה של משימת קידוד

יצירה של תהליך קידוד מורכב משמונה שלבים כפי שמתואר בתמונה מעל.

General
בשלב זה בוחרים השם לספריה החמה, בוחרים לאיזה תור לשייך לפי הדחיפות:

  • ארכיון - דחיפות נמוכה.
  • ברירת מחדל - דחיפות רגילה.
  • יצור - דחיפות גבוה.

Source
כאן מגדירים האם למחוק את קבצי המקור בתום התהליך, האם לקודד את כל פסי הקול, והיכן נמצאת הספרייה כאשר האפשרויות השונות מופיעות בתמונה.

לבסוף יש כפתור שבודק שהספרייה תקינה ונגישה.

Watermark
ניתן להוסיף תמונה שתופיע כשכבה שקופה על גבי הסרטון המקודד שתאוחסן באחד המקורות שהוזכרו בסעיף הקודם.

Pre-Roll
ניתן להוסיף סרטון לפני הסרטון המקודד שיכול להציג פרסומת או כל חומר אחר, גם אותו ניתן לאחסן באחת מהאפשרויות שהוזכרו קודם לכן במקור.

Post-Roll
ניתן להוסיף סרטון אחרי הסרטון המקודד שיכול להציג פרסומת או כל חומר אחר, נכון, גם אותו ניתן לאחסן באחת מהאפשרויות שהוזכרו קודם לכן במקור.

SCC
תרגום בפורמט Scenarist Closed Captions שניתן לאחסנו בכל אחת מאפשרויות האחסון שהוזכרה.

Preset
ניתן לקודד למספר לא קטן של פלטפורמות ומכשירים כפי שרכזתי בתמונה:

Destination
היעד יכול להיות כל אחד מהסוגים שהוזכרו במקור.

יצירת ספריה חמה
ספריה חמה היא ספריה שעוקבת באופן רציף אחרי קבצי חדשים שמועתקים אליה ומפעילה משימות קידוד באופן אוטומטי כאשר היא מגלה קובץ חדש.

תהליך היצירה של ספריה חמה דומה מאוד לתהליך היצירה של משימת קידוד למעט הבדל אחד, יש רק שבעה שלבים. כאשר מיצרים ספריה חמה לא ניתן לספק תרגום, כי תרגום מתאים לסרט ספציפי בלבד ולא לכלל הסרטים שיעברו דרך הספרייה החמה.

תפריט שרתים
תחת תפריט השרתים ניתן לראות את כל השרתים שלנו במידה ויש יותר משרת אחד.
ניתן לראות את סוגי התורים השונים ותיאוריהם:

ואת ההודעות אשר השרת רושם (Server log).

Presets
אחרון אך לא הכי פחות חשוב זו רשימת סוגי הקידודים (Presets) הכוללת את כל הקידודים שראינו קודם לכן, בנוסף ניתן להגדיר סוגי קידודים משלנו במידה ואנחנו רוצים משהו מיוחד או שיהיה לנו קל יותר לזכור שזה שלנו.

כוח מחשוב
תכנת שרת מיועדת לרוץ על שרת, כמה חזק צריך להיות השרת? לפי המפרט של המוצר יש צורך בשתי ליבות פיזיות של מעבר עבור כל קובץ פיזי ושני ג'יגה של זיכרון עבור כל ליבה. לצורך הדוגמה, אם ניקח שרת עם שני ליבות מרובעות במהירות של 2GHz עם 16GB זיכרון, אזי נוכל לקודד שני סרטים במקביל שלכל אחד מהם יש 4 איכויות, או ארבעה סרטים שלכל אחד מהם יש 2 איכויות. ככל שנספק יותר מעבדים, מהירות וזיכרון השרת ייתן ביצועים טובים יותר, כמו כן ניתן לשלב מספר שרתים על מנת לקבל ביצועים טובים יותר.

פעם אמרו שהשמיים הם הגבול, אבל כדי לשקול ברצינות לקודד בענן, כי בענן ניתן לקבל את כוח המחשוב בזמן שצריך אותו, מה שחוסך את הצורך ברכישת שרתים חזקים מאוד שרוב הזמן לא יעשו כלום וכאשר צריך אותם הם יהיו עמוסים ויעבדו לאט. במידה ומדובר במשימות קידוד לא קריטיות, כלומר ניתן לזרוק למקודד הרבה קבצים כך שיעבוד כל הזמן ויסיים מתי שיסיים, אז יתכן שכן מדובר בעסק משתלם.

אינטגרציה
השרת של סורנסון עושה עבודה ברורה, הוא לוקח קובץ או מספר קבצים ויוצר מהם קובץ במקום אחר. במידה ורוצים לשלב את השרת של סורנסון במערכת גדולה יותר ניתן לנקוט בשני אופנים.

ממשק כתבות
עד כה תיארתי את אופן השימוש בשרת של סורנסון באמצעות ממשק משתמש וובי פשוט ונוח, את אותו הדבר בדיוק ניתן לעשות באמצעות ממשק תכנות (Rest API) התומך בשלושת המרכיבים הבאים: משימות קידוד, סוגי קידודים, ספריות חמות כמתואר בצילום:

באמצעות ממשק תוכנה זו ניתן לעשות בדיוק את מה שניתן לעשות באמצעות הממשק הוובי, לא פחות ולא יותר.

פיתוח עצמאי
במידה ורוצים להרחיב את המוצר כך שחומרים יעברו אוטומטית אל ומאת הספריות החמות, אינטגרציה עם רשתות חברתיות שונות, חיוויים בצורה של אימיילים או אחרים. ניתן לממש את כל זאת לבד.

לסיכום
השרת של סורנסון לא מחדש מאומה ולא עושה שום דבר מיוחד או מרגש, הוא גם לא השתנה מאז שנת 2014 שנתקלתי בו בפעם הקודמת. יחד עם זאת, אם משתמשים בו נכון ונותנים לו לעבוד סביב השעון בקצב שלו, אפשר לחסוך לא מעט כסף. הוא אמנם לא תומך בסוגי קידודים מודרניים, אבל הוא תומך במספיק סוגי קידודים בכדי למצוא משהו מתאים. אז מי שבמקרה יש לו אחד כזה, תנו לו עבודה, אל תשאירו אותו לבד בחושך.

{{footerStrings.span1}}  {{footerStrings.span2}} {{footerStrings.span3}}

{{footerStrings.btn}}