Smart Assistant

משה קבע | 07.05.2017
על העוזרים החכמים של ענקיות הטכנולוגיה והטרנספורמציה שעולם האינטרנט עובר.

על פי מחקר של Canalys מינואר השנה, ב- 2018 ימכרו בעולם כ- 56 מליון רמקולים חכמים ומדובר בטכנולוגיית צרכנים הצומחת ביותר ב2017.

תמונה 1

זה התחיל בסוף שנת 2014 ובשקט יחסי כאשר אמאזון השיקה רמקול חדש בשם "Echo" אשר מכיל בתוכו עוזרת בשם Alexa ולה ממשק קולי שבאמצעותו ניתן לקבל מידע ולבצע פעולות במספר נושאים כמו: הפעלה ושליטה בהתקנים ומוצרי חשמל חכמים בבית, התראות, ניהול רשימות קניות, יומנים, השמעת מוסיקה ועוד. על פניו היה נראה כי מדובר בעוד גאדג'ט נחמד, אבל הוא זכה להצלחה רבה כאשר משקי בית רבים בארצות אימצו אותו.

התפנית המשמעותית החלה ביוני 2015 כאשר אמאזון השיקה ערכת פיתוח "skills" למפתחים חיצוניים, אז החלו לצוץ "אפליקציות" קוליות אשר יודעות להוציא מהרמקול החכם הרבה יותר, כמו למשל- לדבר עם הבנק ולבדוק כמה כסף בוזבז במסעדות ברבעון האחרון, או להזמין פיצה מדומינו, לשחק משחקים ועוד מגוון רחב של יכולות.

בשנת 2016 גם גוגל נכנסה לתמונה כאשר השיקה את עוזר חכם משלה הנקרא Google assistant"" והוא מוטמע ברמקול שנקרא google home ובסמארטפון שלה "Pixel". גם גוגל השיקה אופציית פיתוח "אפליקציות קוליות" או כמו שהיא קוראת להן "Actions".

נחזור להווה, מאז המון חברות מנסות להיכנס לתחום, חלקן בפיתוח רמקולים המתבססים על העוזרים הקיימים אלקסה\אסיסטנט, וחלקם עם עוזר משלהן כמו מיקרוסופט ושהשיקה את Corttana" " ואפל שהשיקה השנה את ה"home pod" המבוסס על סירי וזכה להרבה ביקורות שליליות בשל היכולות הדלות של המוצר לעומת המתחרים.

תמונה 2

הרמקולים עצמם הם רק חלק קטן ממשהו הרבה יותר גדול, עם מהפכת האינטרנט של הדברים המתרחשת ממש עכשיו, עוזרים קוליים בדמות אלסקה וגוגל אסיסטנט יוצרים מרחב אינטרנטי חדש מבוסס קול שלא מצריך מסך. גוגל כבר הטמיעה את האסיסטנט במספר סמארטפונים, ובהמשך העוזרים צפויים להיטמע במכוניות מחוברות, טלויזיות חכמות, מערכות סטריאו ועוד. נכון, לא מדובר בטכנולוגיה שתחליף את השימוש בסמארטפונים ובמסך, אבל הטכנולוגיה צפויה להשתלב בחיי היום-היום של כלל האוכלוסיה.

דמיינו את הסינריו הבא:
יש נעל מסויימת של אדידס שרציתם לרכוש אבל אתם לא בטוחים שיש את המידה שלכם בחנות באיזורכם, אז כאשר אתם מסיימים את יום העבודה, נכנסים לאוטו ואומרים:

"גוגל, דבר עם אדידס." (זו הפקודה על מנת להעלות אפליקציה מסויימת באסיסטנט)
"כאן אדידס במה אפשר לעזור?"
אתם: " האם יש נעל מדגם "אולטרה בוסט" בצבע כחול במידה 42, ואיפה?
אדידס: " יש בסניף חולון במרחק 2.5 ק"מ".
אתם: "גוגל, נווט לכתובת". או "בצע משלוח"
כך, בשימוש נכון ביכולות של העוזר הקולי ביחד עם התסריט שימוש הנכון ניתן לספק את הפיתרון המושלם לבעיה כה מוכרת.

ההזדמנות למפתחים
בהשוואה לעולם האינטרנט, תחום הממשקים הקוליים נמצא כעת עדיין בחיתולים, ותפיסת שם של Skill (באלקסה) או Action (באסיסטנט) דומה מאוד לתפיסת שם של דומיין בתחילת מהפכת ה WWW.

כך למשל, אם מפתח מעלה לאלקסה skill בשם "Israel restaurants" הוא יישאר בבעלותו לנצח, ובכל פעם שמשתמש יבקש לדבר עם "Israel restaurants" ייפתח לו ממשק שיחה עם האפליקציה הזאת.

לשתי הפלטפורמות הקוליות פורסמו kit למפתחים, והפיתוח של אפליקציה כזאת לא דורש משאבי פיתוח רבים.
לקיט של אלסקה
לקיט של גוגל אסיסטנט

בנוסף ישנן פלטפורמות אשר מאפשרות בניה של ממשקי שיחה בסיסיים לאלקסה ואסיסטנט ללא צורך בידע של שפת תכנות כלשהי, כמו למשל conversation.one

עם זאת העבודה על תכנון נכון של חווית המשתמש ותסריטי השיחה, דורשים הבנה גבוהה של הדרך בה משתמשים מתקשרים בעזרת ממשק קולי, יש צורך למפות את כל הדרכים בהן משתמש עשוי לבטא את מה שהוא רוצה לבצע, ולחבר את כל הביטויים האפשריים האלה אל יכולות הקיימות בממשק.

כמה אפליקציות קיימות?
אין מקור רשמי המפרסם את המספרים המדוייקים, עם ההערכה היא שבאלקסה פותחו מעל 30 אלף Skills כאשר מתחילת החודש הקצב גידול הוא כ- 5000 skills חדשים בכל חודש, ובאסיסטנט יש כ- 3000 Actions לערך, בסך הכל. לספריית ה Skills של אלקסה
לספריית ה Actions של גוגל אסיסטנט

תמונה 3

מה קורה בישראל?
גוגל ואמאזון עדיין לא השיקו את השירות בצורה רשמית בישראל, עם כי גוגל הודיעה שעד סוף השנה תוסיף את השירות בעוד כ- 38 ומדינות ו 17 שפות נוספות, וישראל עשויה להיות אחת מהן. אמאזון כבר הודיעה על כוונותיה להיכנס לשוק הישראלי ועדיין לא מסרה מתי יושק השירות בישראל. עם זאת עדיין ישנם ישראלים המשתמשים בשירות באנגלית.

גם אתם יכולים!
אם ברצונכם להתנסות בנושא, גוגל מאפשרת להצטרף לקבוצת בודקי הבטא של המוצר ולעדכן את גוגל אסיסטנט בסמארטפון שלכם, אני כבר עדכנתי ובמידה ותרצו גם, ניתן ללמוד כיצד בסרטון הבא.
https://www.youtube.com/watch?v=pSP6gICNfLY

{{footerStrings.span1}}  {{footerStrings.span2}} {{footerStrings.span3}}

{{footerStrings.btn}}